Prolog
Det var redan i sept. 2014 som intresseanmälam och förberedelser för en resa till Irland började, såsom ett alternativ till en Skottlandsresa.
Första kontakt för reseplaneringen gjordes med Stockholmsföretaget Barrel Tales (BT), som också bekräftade priser och de olika arrangemangen för besök hos whiskeydestillerier resp. ölbryggerier.Under hösten meddelade dock BT att flyg ej längre var möjligt med Aer Lingus utan ändrades till SAS-flyg dock utan någon prisförändring.
Så i januari fick vi ett dystert besked att BT skulle avveckla sitt företag, men bekräftade att vi kunde ta direkt kontakt med deras arrangör på Irland d.v.s. Destination Services Ireland (DSI) och "Fia Moore", som är svenska men gift/bosatt i Dublin sedan 20 år.
Dessa ändrade förutsättningar innebar att det föll på reseledarens Stens lott att först och främst beställa flygbiljetter, vilket gjordes hos Ticket i januari 2015 för flyg med SAS.
Därefter följde diskussioner med Fia betr. arrangemangen som resulterade i boende på Acedemy Plaza Hotel, Dublin samt besök hos två whiskeydestillerier, två ölbryggerier samt fyra middagar.

Resenärer

Kari & Mikaek Ljung
Maj & Nils-Bertil Nilsson
Rosemarie & Håkan Svahn

Dag 1 - onsdag 27 maj 2015.
Alla resenärer uppe i arla ottan vid tre-tiden och kunde vakna till en ljusblå vacker himmel och barmhärtigt ljust. Den förbokade bussen med chauffören Lasse (Järna-Hölö Buss) stod på plats i god tid vid Södertälje Torg och kl. fem blev det avfärd till Arlanda.
Väl på Arlanda utförde var och en automatisk incheckning utan några missöden. Första stoppet blev Oslo där vi bytte flyg till slutdestinationen Dublin och anlände 10 min före utsatt tid.
Vi välkomnades och samlades hos vår busschaufför "Willie" som i lätt regn styrde kosan till vår buss.

Lastning av vårt baggage i den mycket behändiga bussen för cirka 20 passagerare, men med "Willie" väl på plats bakom ratten ville bussen inte starta - TOMT batteri ! Efter en halvtimme anlände glädjande nog en kompis-chaufför och efter starthjälp startade den korta färden till vårt hotell Acedemy Plaza Hotel, Dublin.
Idag Vid ankomsten till hotellet kom nästa överraskning - det var omöjligt att öppna den stora bakre baggageluckan - vad att göra ? Räddningen blev att "Willie" (något kort i rocken - tack och lov) kunde öppna en sidolucka, krypa in och lasta ur baggaget. Efter väl förrättat värv utbrast "Willie" - "This is not my DAY".
Efter dessa upplevelser kunde vi för första gången träffa vår irländska researrangör - "Fia Moore", och checka in på hotellet.

Black Sheep Pub, Dublin
En bordsreservation var gjord på denna typiskt irländska pub där vi mot betalning avnjöt öl & pubmat, bl.a. mumsades det Fish & Chips förstås.
Det hade varit en riktigt lång dag så kvällen avslutades i baren på Acedemy Plaza Hotel och där-efter sussade de flesta av oss riktigt gott.

Dag 2 - torsdag 28 maj 2015.
Dagen började med en "Full Breakfast" d.v.s. Bönor, korv, ägg, bacon, m.m. - TOPPEN.
Vår utflyktsbuss anlände som planerat kl. 9 och något innan hade vår guide för dagen Gerry Ekström anlänt, som ursprungligen kommer från "Götet", men gift och bosatt på Irland sedan många år. Under hela dagens resa underhöll Gerry oss med mycket information om Irland, och han tycktes kunna och veta allt av värde.

Tullamore DEW, Tullamore
Detta var dagens första stopp, men det nya nyss startade destilleriet var ännu inte öppnat för besökare. Däremot fick vi en mycket trevlig guidning i deras visningslokal och fortsatte besöket med en utmärkt whiskeyprovning samt en smakfull lunch, kompletterad med den saknade skinkan, efter lite påtryckningar. Avslutningsvis besökte vi whiskeybutiken för inköp.

Kilbeggan Distillery, Kilbeggan
Fortsatt färd till byn Kilbeggan där destilleriet huserar sedan 1757 med ett "kort" uppehåll för cirka 30 år från 1950. Under guidningen kunde vi beundra det gamla vattendrivna maskineriet i drift och studera den pågående produktionen i två "Pot Stills" och sitt gamla "Spirit Safe" som med sina 188 år enligt utsago lär vara det äldsta i världen.
Sedan blev det provning av tre olika whiskey bl.a. en single malt "Locke´s". som blev en favorit för de flesta och till sist besök i whiskeybutiken. Efter avslutade inköp av diverse flaskor fortsatte vi med bussen hem till "Acedemy".

The Church, Dublin

Dagen avslutades med en kort promenad i Dublin till en förbokad redan betald middag i en restaurang, som huserade i en tidigare kyrka - mycket imponerande och ovanligt vacker interiör. Ett samfällt omdöme blev att det var en delikat middag med utmärkt och snabb service.

Dag 3 - fredag 29 maj 2015.
Just denna dag började vår äventyrliga dag med att bussen anlände i tid kl. 08:30 för att göra besök på två ölbryggerier.
Vår färd gick genom Dublin och sydväst ut mot byn Muine Bheag i Carlow county. Efter kort färd ute på motorvägen blev det lite äventyrligt då plötsligt instegsdörren öppnades med en ordentlig knall med något livlig ventilation som följd. Vår talföre chaufför "Sheyn" fick stopp på bussen - fixade och stängde dörren skrattande. Lite senare uppmärksammade reseledaren Sten att färd-riktningen mot Muine Bheag ej riktigt stämde med hans hjärnkompass och efter lite samråd med "Sheyn" kom vi på rätt spår

Carlow Brewing Co, Muin Bheag
Bryggeriet ägs bl.a. av familjen "o´haras" och med detta namn marknadsförs cirka 12 olika ölsorter. Besöket började med en något förvirrande registrering innan rundtur i produktionen där vi kunde provsmaka lite av det korn som används. Utan större motvilja från vår sida bjöds vi på prov-smakning av en ansenlig mängd olika delikata ölsorter. Vi tackade och bockade för ölen för att fortsätta vår färd.

Det visade sig att chauffören "Sheyn" inte var särskilt bekväm med orientering, men med benäget bistånd av reseledaren Sten att läsa kartan påbörjades resan. Färden gick genom de vackra land-skapen först mot sydost genom Carlow sedan Wexford och sist mot nordost genom Wicklow county mot Red Cross.

Wicklow Brewery, Red Cross
Något försenade anlände vi till Red Cross beroende på kartläsare eller chaufför kan vara osagt.
Väl framme bänkade vi oss i Mickey Finns Pub, som påstods ha anor från 1107 och vara Europas äldsta pub (trot den som vill), där vi fick välja lunchrätt med tillhörande dryck från en meny med fyra olika rätter bl.a. en välsmakande irländsk paj. Efter en avslutande kaffe tog vi oss till det intilliggande bryggeriet där först en videopresentation visades samt senare med besök i bryggeriet. Den mycket intressanta guidningen skedde med den underhållande ägarinnan och avslutades med en omfattande ölprovning då även den tyske bryggmästaren deltog. Vi tackade för ett mycket givande besök och en mycket god lunch. Dagens sista "ben" på resan betydde hem till Acedemy.

The Brazen Head, Dublin
En kort promenad i Dublin förde oss till Irlands äldsta pub grundad år 1198. Kvällens förbeställda evenemang började med "The Connoisseurs´Master Class" med provningsledaren "Michael Borre", som ursprungligen är dansk men med många år på Irland.
Provningen av sex whiskey med mycket varierande smak enligt medlemmarna i gruppen utgjordes av följande:

Greenore 8 år, Single grain, 40%
Green Spot Single Pot Still, 40%
Tullamore DEW 10 år, Single Malt, 40%
Powers 12 år, Special Reserve, 40%
Jameson 12 år, Special Reserve, 40%
Redbreast Single Pot Still, Cask Strength, 57,7%

Såsom bevis på väl genomförd provning erhöll var och en ett certifikat och på detta kunde vi bl.a. läsa "And may you be half an hour in heaven before the devil knows you´re dead"
Efter avslutad provning blev det uppenbart att det fanns goda "droppar" whiskey kvar i flera glas. Eftersom Michael B önskade samla ihop povningsglasen för nästa övning måste ju något göras åt de dyrbara "dropparna". Sagt och gjort av "dropparna" blev det en cocktail av god whiskey i ETT stort glas, som sedan avnjöts av törstiga medlemmar i sällskapet.
Evenemanget avslutades med en alldeles utsökt tre rätters middag och till sist släntrade sällskapet till Acedemy.

Dag 4 - lördag 30 maj 2015.
Nu fick var och en tillfälle att på egen hand spendera dagen för "sightseeing and shopping".
På kvällen blev det en halvtimmes bussfärd till den södra utkanten av Dublin för resans "klo", som avslutning på vårt Irlandsbesök.

The Merry Ploughboy Pub, Dublin

Vid ankomsten blev vi anvisade vårt långbord och snart blev puben fylld av många förväntansfulla gäster. Så småningom kunde vi påbörja en förträfflig fyra rätters middag och sedan följde en stor-artad underhållning, som innehöll "Irish Dance"-uppträdande och icke minst musikunderhållning av ägarna "The Merry Ploughboys".
När musiken hade tystnat fick vi med snabba steg i duggregnet ta oss till vår buss som förde oss hem en sista kväll till Acedemy.

Dag 5 - söndag 31 maj 2015.
Dagen inleddes med sedvanlig "Full Breakfast" och fortsättningen innebar packning och ut-checkning från hotellet mitt på dagen. Vår buss anlände som väntat kl. 13 för färd till flygplatsen som förflöt utan några oväntade händelser.
Så blev då klockan 16 och flyget startade färden via Köpenhamn, där vi bytte flygmaskin för sista biten till Arlanda. Väl framme möttes vi av vår chaufför Lasse (Järna-Hölö Buss), som med säker hand tog oss hem till Torget i Södertälje.
Såsom en uppskattning för nedlagt arbete med Irlandsresan förärades reseledaren Sten med en utsökt irländsk (naturligtvis) whiskey Bushmill,Single Malt,16 år från gruppens resenärer.